nuffnang

Thursday, July 28, 2011

AHLAN WASAHLAN RAMADHAN KAREEM 1432H

Assalamualaikum and hy my readers..


Ramadhan is coming again....

Bersediakah anda untuk menghadapi cubaan dan dugaan di bulan Ramadhan ni??Get ready my friends..Ramadhan menjelma dan dinantikan selama ini.

"Hai orang-orang yang beriman diwajibkan atasmu berpuasa, sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu, supaya kamu menjadi orang yang bertaqwa.(Surah Al-Baqarah Ayat 183)

Berpuasa di bulan Ramadhan terkandung dalam Rukun Islam.Kedatangan Ramadhan dinantikan oleh seluruh Umat islam.Jika Syaaban adalah Bulan Rasululllah, Bulan Ramdhan pula bulan untuk Umat Rasulullah. hopefully that , kita berpeluang untuk menjadikan Ramadhan kali ini lebih better dari ramadhan sebelumnya...jom kita berlumba2 untuk melakukan kebaikan dan menjauhi sifat mazmumah dalam hidup kita.

Sebelum berpuasa kita kena memahami definisi puasa dulu kan..For me, Puasa bukan saja menahan diri dari makan dan minum bermula terbit fajar hingga terbenamya matahari..tetapi menahan diri dari melakukan perbuatan yang sia2 dan perkara2 yang boleh membatalkan puasa.Rukun puasa pulak mestilah kena Niat.(di waktu malam mulai selepas Maghrib sampai sebelum terbit fajar).

Lafaz niat puasa Fardhu Ramadhan
“Sahaja aku berpuasa esok hari menunaikan Fardhu Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala”
.

So,my dear readers lets grab the chances and take this opportunity to enhance ourselves by  increasing our ibadah and improve ourselves  to become a good muslim. InsyaALLAH.Berubah ke arah yang lebih baik..

P/s : Selamat Berpuasa dan menyucikan diri di Bulan yang cukup barakah ini..insyaALLAH.. Semoga ibadah yang kita lakukan tidak sia2 dan diterima oleh ALLAH S.W.T..amin3..




wasalam wa maa salamah wa ilal liqa'

No comments: