nuffnang

Wednesday, August 10, 2011

LENS or LENSA???

Assalamualaikum and hy my readers..

LENS OR LENSA?? ( ermm sama jea la)..hehe

kalau sebelum ini saya ada post pasal  its all about photography (plez click here).This entry truly from my heart, and I just wanna share info with fans of photography ll over the world..wow..sharing is caring right?? hehe .angan2 kan??..tapi bukan angan-angan mat jenin k..ini angan-angan yang serupa bikin..apa yang dia cakap,dia mesti buat..that's me..si merah..hehe  

Today saya nak share pasal Lensa DSLR..contoh lensa ni utlra wide-fish eye, ultra wide, standard zoom kit lens,standard (tiada zoom), telefoto(tiada zoom ) and telefoto zoom..if u wanna knw more details, u can google and find photography magazine k..kalau saya tahu,saya boleh jea tolong terangkan..hehe ok  for my Mr.N (D3100) .Actually i'm using standard zoom kit lens yang 18-55mm  F.3.5 (click here)..kiranya lens ni yang normal and biasa la..sesuai untuk semua jenis fotografi..Honestly, saya tengah survey untuk membeli new lens la ni..  tengah usya-usya la kan ,barulah I realized that patutlah ramai photographer yang guna nikon selalu beli lens seperti tamron and sigma kerana harganya lagi murah daripada lens ori nikor..tapi kan kalau ada duit,semua boleh beli maa..hehe

ok la sekarang saya tengah berminat dengan lens yang 50mm..tapi bukan yang 50mm F 1.8d. ni ,harga lens ni saya survey kat kelantan dalam RM350.Tetapi i'm interested with new lens yang baru keluar ni....I'm in love kot..hehe 50mm F 1.8g.harga pulak dalam lingkungan RM 750..harga boleh dirunding lagi di kdai-kedai berhampiran anda..Ape perbezaan antara lens ni yea?? ok la selain harga la kan..yang f 1.8 d hanya boleh guna Manual focus ,manakala f 1.8 g  boleh guna Auto focus and  boleh guna Manual Focus.In easy words,boleh guna dua-dua la..quality gambar pun lagi sharp..tauke kedai kt kelate oyak..lagi comel la gambor..  hehe

my next target (kalau dah ada duit ,saya serang la nanti..ermm nak guna duit sndiri pula..) waiting for me ye my sayang.nanti i datang k lamar u....hehe

Sekarang pun Nikkon dah keluar kan new DSLR .D5100..saya suka sangat..LCD monitor yang sangat cantik..Takpe2 humaira,dah ada MR.N..ayat sedapkan hati..ermm semua nak kan,tapi duit takda..hehe tapi seyes D 5100 cantik..sangat2..cantiknye...arghh jiwa kacau!!!..hehe ok dah2..kalau la my MR,N ada perasaan mesti dia patah hati,hancur coz saya menduakan dia..bese la tu..sayang la my MR.N..hehe 

p/s: nanti saya nak share 3 concept yang penting dalam aspect photography..tunggu my new entry k my dear readers..oh yea selamat berpuasa hari yang ke 11..jom kita kejar pahala..

~wasalam wa maa salamah wa ilal liqa"

No comments: